Start
                           
Bilder
Bildvisning
Böcker
Flygfoto
Fototips
Förebilder
Föreläsning
Gästbok
Gömsle
Kontakt
Länkar
Naturfoto-
graferna
Nyheter
Presentation
Pressbilder
Representerad
Shop
Uppdrag
Utmärkelser
Utrustning
Utställningar
Vykort 
Årstider

                             

                       
  FLYGFOTOGRAFERING:
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hughes 500D





Bell 206 Jet Ranger

Många fotoprojekt kräver att man har översiktsbilder, dvs. bilder ”lite från ovan”. Ibland räcker det att klättra upp i ett högt träd, i en radiomast eller på en hög byggnad. Detta är inte något problem för Lars-Olof, han lider inte av höjdskräck och har som ringmärkare en vana att klättra i höga och grova träd. Men ibland finns det inga lämpliga träd eller byggnader att tillgå, eller behöver man komma ännu högre upp i luften för att få de bilder man önskar. Då återstår att använda sig att flygplan eller helikopter som plattform för fotograferandet. Lars-Olof brukar då använda sig av helikopter som har en lång rad fördelar jämfört med flygplan (mindre vibrationer, flexiblare och klarar lägre flyghöjd). Nackdelen med att använda helikopter är kostnaden, ofta upp emot 10 000 kronor per flygtimme.



För att få karpa bilder vid flygfotografering krävs korta slutartider, 1/500 sekund eller kortare. Det är också bra att använda ljusstarka objektiv. Lars-Olof använder ofta 2-3 kameror utrustade med vidvinkel, normal och ett kort tele-objektiv vid flygfoto. För att undvika att motljusskyddet skall trilla av och att inställningar på kameran skall rubbas i luften fixeras allt med silvertejp. Man skall också undvika att stå stilla med helikoptern i luften och ”hovra”, istället är det bättre att sakta glida framåt med helikoptern för att minimera vibrationerna.


Bell 206 Long Ranger


Hughes 300

Lars-Olof brukar alltid se till att dörren på helikopterns passagerarsida kan plockas bort. Detta ger fotografen bra rörlighet att välja motiv och utsnitt när man väl är i luften. Om fotografen är utrustad med säkerhetssele kan man dessutom sätta ut ena foten på helikopterns landningsställ och luta sig ut (om man nu vågar).


Hughes 500

Bästa tiden för flygfotografering är ofta mitt på dagen då det är minst skuggor. Allt flygfoto kräver mycket förberedelser och inte minst att hålla koll på väderprognoserna. Direkt efter att ett lågtryck passerat blir det ofta ren och klar luft, sedan ger varmluften mer och mer dis. Det är mycket som skall stämma för flygfotografen, men det är en rolig typ av fotografering.




Vy Lillhärjån, Härjedalen.


Bell 206 Jet Ranger II
 


© Lars-Olof Hallberg, Jät Femlyckan, 362 52 JÄT

   

Webdesign: Per-Stefan Hallberg

E-post:info@fotohallberg.se